Volgend artikel

Slimmer en beter voor elkaar

3. Digitale corporatie qlinker verhuurt eerste woningen

2 minuten leestijd

Woningcorporaties werken aan goed en betaalbaar wonen in Nederland. Dat doen ze door samen te werken en te innoveren. Dit keer deze voorbeelden:
1. Gebiedsontheffing beschermde flora en fauna in Hilversum
2. Wikihouse in ’s-Hertogenbosch
3. Digitale corporatie qlinker in de regio Utrecht
4. Twintig jaar resultaatgericht samenwerken in Den Haag
5. Inspiratieboek bewonerscommunicatie bij verduurzaming
6. Schuldeiserscoalitie in Amsterdam
7. Huurdersorganisatie nieuwe stijl in Almere

Op initiatief van Mitros is sinds 2017 gewerkt aan de digitale woningcorporatie qlinker. Binnenkort krijgen de eerste huurders hun sleutel. Alle contacten met woningzoekenden en huurders verlopen in eerste instantie via een app of de website.

Qlinker is ontstaan vanuit de wens om zonder ballast van bestaande processen en systemen een goed functionerende corporatie te ontwikkelen. Daniëlle Koeken kreeg van Mitros de ruimte om van scratch af aan opnieuw te beginnen.

Klantreis
‘We zijn uitgegaan van de klantreis van een nieuwe huurder en hebben daar een volledig digitaal verhuurproces omheen gebouwd. Uiteraard houden we ons aan de wet- en regelgeving voor sociale huurwoningen. Doordat we zoveel mogelijk automatiseren kan de huurder alle woonzaken via zijn mobiele telefoon regelen, wanneer en waar diegene dat wil. Een medewerker is beschikbaar op de momenten dat het nodig is.’

De eerste woningen van qlinker bevinden zich in nieuwbouwproject ZijdeBalen in Utrecht. Woningzoekenden die staan ingeschreven bij WoningNet konden reageren via de qlinker-app. Chatbot ‘q’ houdt de belangstellenden op de hoogte.

Ook het ondertekenen van het huurcontract en de eerste betaling gaat via de app. Koeken: ‘Doordat je communiceert via de app is het contact direct en voelt het toch persoonlijk. Als q geen antwoord weet komt de huurder in contact met een qlinker-medewerker.’

Samenwerking
Qlinker is een handelsnaam van Mitros, die juridisch eigenaar blijft van de woningen. De corporatie heeft van alle afdelingen mensen vrijgemaakt om voor qlinker te werken: de medeqlinkers. Dit wordt gecoördineerd door een happy customer manager.

Qlinker is nog lang niet uitontwikkeld. Het verhuurproces is nu gestart. Voor reparatiemeldingen zoekt de digitale corporatie nog naar de beste weg. De techniek, bijvoorbeeld voor digitale ondertekening van het huurcontract en valideren van inkomensgegevens, is ontwikkeld met innovatieve start-ups en scale-ups.
Voor uitbreiding zoekt Mitros ook samenwerking met andere corporaties.

Meer weten? Ga naar www.qlinker.nl en vraag het aan q.
Of bekijk het filmpje over qlinker.

Tekst: christine van eerd