Volgend artikel
Aedes-Magazine editie 05-2017

Slimmer en beter voor elkaar

Vernieuwende praktijkvoorbeelden

3 minuten leestijd

Woningcorporaties werken aan goed en betaalbaar wonen in Nederland. Dat doen ze door samen te werken en te innoveren. Dit keer voorbeelden uit Rotterdam, Nieuwolda en regio Rivierenland en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.

VEILIG WONEN MET EEN SENSORENPAKKET

Huurders van Groninger Huis kunnen een sensorenpakket aanvragen. De sensoren registreren bijvoorbeeld of de bewoner beweegt, of juist niet. In een demonstratiewoning in Nieuwolda kunnen mensen in de praktijk ervaren hoe dat werkt.

Bijna alle 50 pakketten uit de pilot zijn al aangevraagd. Huurders betalen er een kleine huurverhoging voor. De sensoren meten beweging op verschillende plekken in huis. Huurders bepalen zelf wat er wordt waargenomen en wat er met die gegevens gebeurt. Als de sensoren iets vreemds registreren, kan er automatisch een signaal uitgaan naar de familie of naar de thuiszorg.

‘Met een sensorenpakket kunnen mensen langer veilig en zelfstandig blijven wonen’, vertelt projectleider Harry Martens. De demonstratiewoning kreeg al meer dan 500 bezoekers. Meer dan 100 mensen boekten er een overnachting; ze krijgen uitleg van vrijwilligers. De overnachtingen zijn gratis voor alle huurders van Groninger Huis en voor andere inwoners uit de zeven Oost-Groningse gemeenten. Anderen betalen een kleine vergoeding. Studenten van de Hanzehogeschool doen onderzoek naar de ervaringen. Zij kijken naar privacy, digitale veiligheid, gebruikersvriendelijkheid en het effect op gedrag en gezondheid.

Martens: ‘Na een evaluatie kijken we hoe we met het project doorgaan.’ De thuistechnologie bekijken? Mail dan naar proefwonen@groningerhuis.nl.

PUNTEN VOOR PERSOONLIJKE ONTWIKKELING

Hoe stimuleer je corporatiemedewerkers om te blijven leren? Havensteder ontwikkelde een systeem met educatiepunten, met een breed aanbod van manieren waarop medewerkers die punten kunnen behalen.

HRM-manager Hans Peter van de Poll: ‘Corporatiemedewerkers hebben vanuit de CAO een budget voor trainingen en opleidingen. Wij doen we daar een schepje bovenop. Met de OR is een plan uitgewerkt dat is geïnspireerd op de permanente educatie voor bestuurders. Ons werk vraagt bijvoorbeeld veel op het gebied van klantgerichtheid, wendbaarheid en communicatie.’

Havensteder lanceerde een aangescherpte strategische koers. Om medewerkers hiermee op een ludieke manier vertrouwd te maken, zijn wijksafari’s opgezet: bijeenkomsten waarbij medewerkers een kijkje nemen buiten hun vaste werkplek. ‘Dat bracht al veel mensen in beweging’, zegt Van de Poll. ‘Het is een kans om op een andere manier met collega’s in contact te komen. We willen dat mensen elkaar opzoeken en meer gaan samenwerken met ons gezamenlijke doel voor ogen.’

Iedereen bij Havensteder haalt jaarlijks twintig educatiepunten. Dat kan door mee te doen aan een wijksafari. Maar ook door deel te nemen aan workshops, stages, een reguliere opleiding, e-Learning of activiteiten om duurzaam inzetbaar te blijven. De plannen zijn nader uitgewerkt in een voorlopig reglement. Het systeem is niet vrijblijvend, maar voorop staat dat het ‘nog leuker wordt om te investeren in je eigen ontwikkeling’, aldus Van de Poll.

CALAMITEITENAPP VOOR CORPORATIEMEDEWERKERS

Alle medewerkers van KleurrijkWonen hebben een calamiteitenapp op hun smartphone. Hiermee kunnen zij in geval van nood snel en direct handelen. De corporatie liet de app op maat maken.

Het calamiteitenplan van KleurrijkWonen is makkelijk te vinden op het intranet. Maar de circa 160 medewerkers zijn lang niet altijd op kantoor; zij werken in zeven gemeenten in Rivierenland en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Daarom liet de corporatie een app ontwikkelen die medewerkers helpt om snel te kunnen handelen. ‘De app bevat vijf basisfunctionaliteiten voor snelle actie en onderlinge communicatie, dus niet het hele calamiteitenplan’, aldus communicatieadviseur Mirella van Maaren. ‘De kracht zit in de eenvoudige bediening. Je vindt er de hoofdzaken in geval van nood, waar je ook bent in ons werkgebied.’

De app toont wat er direct moet gebeuren bij een calamiteit, leidt medewerkers snel naar de juiste contactpersonen, bevat checklists per team en heeft een chatfunctie via Whatsapp. Het team Communicatie kan in één keer de hele organisatie informeren, bijvoorbeeld over wie de woordvoering doet bij een grote brand.’

De app is deze zomer gelanceerd en inmiddels op alle telefoons geïnstalleerd. Eind dit jaar houdt KleurrijkWonen een calamiteitensimulatie om het gebruik van de app te testen. Wie meer wil weten, kan contact opnemen met Mirella van Maaren m.vanmaaren@kleurrijkwonen.nl of calamiteitencoördinator Dennis Schenk d.schenk@stavastplus.nl.

Tekst: Christine van Eerd